jueves, 5 de noviembre de 2009

A GAITA ASTURIANA

Partes da gaita de foles asturiana

A gaita de foles asturiana ten catro partes principais, cuxo número e disposición pode variar.

1. O Soplete: é o elemento máis sinxelo da gaita. É un tubo que o intérprete presenta o aire, e que ten unha válvula unidirecional para evitar o retorno del para exercer presión sobre o fol.

2. O Punteiro: é un tubo melódico aproximadamente cónica que é executado en unha palleta .

3. O Roncon: tuvo Bourdon é sintonizada dúas oitavas por debaixo da tónica do punteiro. Consiste en tres partes, que son montados:

O premio de 3,1
3,2 Os terciario
3,3 vaso

4. O fol: saco donde mantén o aire. Orixinalmente fabricado con pel de cordeiro, pero agora tenden a empregar materiais sintéticos (Canmore, Goretex) para promover a transpiración e reducir os efectos nocivos da humidade na madeira do instrumento.

Diferenzas con gaitas de outros lugares:

* A gaita asturiana é maior que a gaita de foles galega para a mesma clave, é dicir, os tubos son de maior escala. O punteiro do guía (payuela) é menor que a de Galicia. No que se refire a Galicia, como a frecuencia de saída dos mesmos é maior, xunto coa distribución diferente dos buratos ingresaran no punteiro, a extensión vai máis fácilmente no 4 só para a segunda oitava con presión de aire crecente máis vigor apertar o fol co brazo.

* Paga a pena notar que, na gaita asturiana algunhas persoas dan o nome ou Astur-Cantábrico, pero é o mesmo instrumento (en construción). O repertorio e técnicas de desempeño en ambas comunidades é diferente, aínda que haxa moitas cancións común

Historia e evolución

Tradicionalmente, só tiña dous tubos de son chamado: o punteiro e Roncon, como en Galicia. O tradicional axuste a raíz do punteiro é 4, a tonalidade C medio no piano gaita tradicional asturiana están sintonizado un ton intermedio entre sostido, chamado "do brillante", pero houbo exemplos en D e natural, utilizado para seguir cantantes acorde. Era común, tamén os nenos ven os punteiro enriba do re-sintonizado. O Roncon está sintonizado no ton do punteiro, pero dúas oitavas de abaixo (no caso tradicional, facer 2). Sen embargo, hoxe tamén é frecuente ve-los con un tenor Roncon chamado Ronqueta acompañaron no oitavo semestre, conforme o Drone de Galicia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario